Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Afdelingsspecifik information

Stuer og aldersopdeling

Afdelingen består af fire stuer; blå, gul, rød og grøn stue.

På blå, gul og rød stue er der ca. 15 børn i alderen 2,10-5 år. Grøn stue er storbørnsgruppen med gennemsnitlig 23 børn i alderen 5-6 år. 

Yderligere oplysninger om fordeling af børn kan ses her.

 

Dagsrytme

6:30

Børnehaven åbner. Personalet går ud og siger godmorgen i de enkelte garderober og tager imod de børn, der bliver afleveret.

7:45

Alle går på stuerne og her etableres individuelle legeaftaler. Det er derfor vigtigt at I afleverer jeres barn på stuen og ikke i fællesrummet eller lign.

9:00 - 11:00

I dette tidsrum har stuerne mulighed for små grupper, tur ud af huset, børneinitierede aktiviteter og/eller voksenstrukturerede aktiviteter.

Stuerne holder samling med forskelligt indhold med afsæt i børnegruppen og alder.

11:00

Madpakketid, hvor børnene spiser deres medbragte madpakke. Der er faste pladser med afsæt i pædagogiske refleksioner. Der er i starten af måltidet mellem 5 og 10 minutters ro, hvor barnet fordyber sig i at spise, i en rolig og hyggelig atmosfære

11:30

Børnene går, i mindre grupper, fra bordet og på badeværelset, og derefter i garderoben og på legepladsen. De børn der sover til middag, bliver hjulpet klar og puttet på stuen eller tilhørende stillerum.

12:00 - 14:00

Børnene er på legepladsen

14:00

Frugtmåltid, hvor børnene spiser deres medbragte frugt, brød mv., hvilket er gjort lettilgængeligt hjemmefra.

14:30

Børnene laver legeaftaler med den voksne på stuen.

15:30 / 16:00

Vi samles i fællesrummet.

 

A(ktivitets)- uge

4-5 gange om året afholder hele børnehaven A – uge.  Det kan være med afsæt i et læreplanstema, trafik eller it. Indholdet bestemmer om det er på tværs af stuerne, aldersopdelt eller andet.

 

Lille motorikgruppe og sproggruppe

Vores motorikvejleder er tovholder på en lille motorikgruppe, der ugentligt mødes til leg og bevægelse, der skal styrke motorikken, kropssansning, arousal mv. Hvis vi vurderer at jeres barn vil profitere af at deltage i gruppen, går vi i dialog med jer herom.

 

Sproggrupperne varetages af vores sprogvejleder, og har ekstern vejledning ved distriktets tale/hørekonsulenter. Børn lærer primært sprog gennem deltagelse og i relationer, så frem for at have en mere undervisningspræget tilgang til sproglige udfordringer, varetages den sprogunderstøttende indsats i grupper. Også her går vi i dialog med jer, hvis vi vurderer at jeres barn har brug for en mere fokuseret sproglig indsats.

 

Traditioner

Juletur

Den sidste fredag i november tager vi ud i Dyrehaven, hvor vi har lejet det ”grønne forsamlingshus”. Inden turen hænger vi en seddel op, hvor vi beder om hjælp med at bage boller samt hjælp til at varetage praktiske opgaver på dagen. Børnene og personalet tager bussen ud til Dyrehaven, hvor vi starter med at gå en juletur rundt i området, i mens forældrene forbereder boller og varm kakao. Når børnene kommer fra julegåtur samles vi i det grønne forsamlingshus til fællessang, hygge, boller og varm kakao.

 

Juleforældrekaffe

I december afholder stuerne enkeltvis “juleforældrekaffe“. Det er en forældrekaffe, hvor søskende ikke er inviteret med, da vi oplever at det giver en særlig stund for barnet.

 

”De ældre beboere”

I forbindelse med børnehaven er der 13 ældreboliger. De ældre byder ind i det omfang de kan og nyder at se de legende børn samt få lidt snak på p pladsen. Vi inviterer dem altid med til fastelavn, julearrangement og andre festlige lejligheder.

 

Bedsteforældredag

I maj/juni afholder stuerne skiftevis bedsteforældredag. Datoen meldes ud i god tid så flest muligt har mulighed for at tage fri og deltage. Har man ikke bedsteforældre der kan deltage så tag en dialog med stuepersonalet ift. om I har andre, der vil kunne deltage.

 

Legetøj

Børnene må som hovedregel ikke medbringe legetøj i børnehaven. En gang om måneden har stuerne dog legetøjsdag, hvor barnet må medbringe 1 stk. legetøj hjemmefra. Intensionen er at lave en kobling mellem hjemmet og børnehaven, og at barnet kan fortælle en historie om legetøjet samt øve sig i at dele. Det er vigtigt at det er legetøj der understøtter den gode leg, og at der er tænkt over hvad man vælger. Pga. opmærksomhed på at reducere støj, fraråder vi også at vælge legetøj med høj lyd og heller ikke it relateret legetøj.

 

Forældreråd

Forældrene har på afdelingsniveau mulighed for at etablere et forældreråd. Forældrerådet har ikke beslutningskompetence, men bliver inddraget eller tager selv initiativ til aktiviteter. Det kan være hjælp til forældrekaffe, planlægning af arbejdsdag, julehygge osv. Udviklingen af forældrerådet og dets muligheder er en proces der er i gang.

Kontakt afdelingslederen for henvisning til en eventuel repræsentant fra forældrerådet eller hvis man ønsker at etablere et forældreråd.

 

Fødselsdage

På barnets fødselsdag markeres dagen med flaghejsning sammen med barnet, og til samling synges der fødselsdagssang, ”tændes” lys og fortælles en lille historie om barnets liv indtil nu. Fødselsdagsbarnet vælger afslutningsvis en leg. Yderligere afholdes der på de enkelte stuer hver måned fælles fødselsdag, som er en maddag for at fejre de børn, der i løbet af måneden har haft fødselsdag. Der bliver af personalet hængt en seddel op med nødvendige råvarer, som I skriver jer på og medbringer, i stedet for madpakke den dag.

Hvis I ønsker at invitere børn med hjem til fødselsdag, må I gerne hænge invitationer op på børnenes garderobepladser, forudsat at I sikrer jer at hele gruppen af piger/drenge fra dit barns gruppe er inviteret. Det er svært og ekskluderende at være den der står tilbage, og ikke er en del af fællesskabet. Når I afholder fødselsdagen i hverdage, så orienter os gerne, så har vi børnene klar til afhentning og hjælper dem med at pakke deres tasker inden I kommer. Vi går som personale ikke med til fødselsdage, og vi beder jer om at børnene afhentes hjemme ved jer af deres forældre når fødselsdagen afsluttes

 

Arbejdsdag

En gang årligt, typisk ultimo august/primo september, afholder vi i samarbejde med forældrerådet, arbejdsdag. Det er primært opgaver udenfor, bestående af alt fra små reparationer, oliering af træværk og ukrudtsbekæmpelse. Vi håber altid på stor opbakning og at I ligeledes benytter lejligheden til at skabe nye relationer, der styrker det gode sammenhold og fællesskab, jer forældre imellem.

 

Søvn

Ved behov er der mellem kl.12-13.45 mulighed for at sove til middag i børnehaven. Børnehaven stiller madras og lagen til rådighed og I medbringer, dyne/tæppe og evt. bamse eller lign.

Yderligere oplysninger om børns søvn kan ses her.

 

Science-gruppe

Vores Sciencetovholder har en gang ugentlig en lille gruppe med udgangspunkt i science, undersøgelse og afprøvning. Der bliver arbejdet med forskellige emner under overskriften Science - som er en tilgang, der skal vække barnets nysgerrighed. Der arbejdes med spørgsmål frem for svar, så vi på den måde får børnene til at tænke og undre sig.

Vi kan bl.a. arbejde med matematisk opmærksomhed herunder tælle og sortere, trylleri med grundfarver, måle og veje og meget mere, der giver mulighed for at pirre og udvikle nysgerrigheden. Derudover medinddrages børneperspektivet samt børnenes initiativer også aktivt.

Har ens barn været en del af gruppen får man en besked i aula, ofte også med mulige koblinger til hjemmet.

 

Generel forældreinformation for hele institutionen kan ses her.