Forældreinvolvering

Samarbejde med forældre om børns læring

Et godt og forpligtende forældre- og institutionssamarbejde er udbytterigt for alle børn, men for børn i udsatte positioner er det særlig vigtigt. I Haderslev Kommune har vi fokus på tidlig opsporing og indsats, og her har samarbejdet med forældrene en afgørende betydning for at vi kan hjælpe barnet til øget trivsel og udvikling.

Børn lærer og udvikler sig både i daginstitutionen og derhjemme, og det er derfor et fælles ansvar at støtte barnet heri. Dette fordrer et tæt samarbejde, der bygger på gode relationer, samarbejdsplatforme og ligeværdige dialoger mellem forældre og personale. Forældre- institutionssamarbejdet foregår på en række platforme, der dermed bliver rammesættende for relationsarbejdet:

Forældremøder og -arrangementer

Forældremøder

Forældremøder afholdes på afdelingsniveau hvert år i september måned. Herudover afholdes ”temamøder” på tværs af afdelingerne. Møderne afholdes efter behov, og temaer kan eksempelvis være ”børns motorik” eller ”børns sproglige udvikling”.

Sociale arrangementer

Sociale arrangementer for børn og forældre planlægges og afholdes på afdelingsniveau. Arrangementer kan eksempelvis være sommerfest, høstfest, legepladsarbejdsdag og julearrangement.

Individuel kommunikation

Institutionens kommunikation med og formidling til forældrene skal være let tilgængelig. Kommunikationen mellem forældre og personale er afgørende for et godt samarbejde og skal være let at gå til. Forældrene skal derfor have let adgang til at følge med i deres børns liv og til at kommunikere med personalet.

Uformelle samtaler

Den uformelle dialog er en vigtig del af den løbende kommunikation personale og forældre imellem. Her kan der løbende tales om barnets trivsel og oplevelser, og der kan kort følges op på eventuelle aftaler.

Ordinære forældresamtaler

Ud fra en fastlagt plan, tilbydes forældrene samtaler om deres barn ca. én gang årligt. Nogle af samtalerne tager udgangspunkt i dialogmodulet fra Hjernen&Hjertet, og andre er kortere og mindre forberedte. Formålet med samtalerne er at understøtte samarbejdet om barnets trivsel, læring og udvikling.

Ekstraordinære forældresamtaler

Udover de ordinære samtaler, har forældrene mulighed for at bede om en forældresamtale, hvis de har brug for det. På samme måde kan pædagogerne bede forældrene om en samtale. Ved ekstraordinære samtaler skal dagsordenen være kendt på forhånd, således alle parter er enige om samtalens indhold og eventuel forberedelse derpå.

Forældreinddragelse i læring

Forældrene skal Informeres om / involveres i læringsforløb, og på vores måneds- og/eller årsplaner skal vi tydeliggøre de pædagogiske intentioner vi har med aktiviteterne, og via forslag til konkrete handlinger, vil vi styrke forældrenes muligheder for at understøtte barnets læring.

Plan for afholdelse af forældresamtaler