Sct. Severin Børnehuse er en kommunal aldersintegreret daginstitution, der er normeret til 326 børn i alderen 0-6 år. Børnene er fordelt på 4 afdelinger:
- Afd. Ejsbølhus (68 børn i alderen 3-6 år) - klik her for afdelingsspecifik information
- Afd. Havanna (76 børn i alderen 0-6 år) - klik her for afdelingsspecifik information
- Afd. Rosengården (109 børn i alderen 0-6 år) - klik her for afdelingsspecifik information
- Afd. Sukkertoppen (73 børn i alderen 0-6 år) - klik her for afdelingsspecifik information
Vore pladser administreres af Haderslev Kommunes pladsanvisning. Hver afdeling har sin egen venteliste, og børnene indskrives således på afdelingsniveau.
I de enkelte afdelinger fordeles børnene ud fra et princip der tager udgangspunkt i en jævn ressourcefordeling grupperne imellem. Gruppestørrelserne vil over året variere, og typisk vil der være flere børn i foråret og færre i efteråret. Ud over det samlede antal af indskrevne børn, har antallet af børn i storebørnsgruppen en afgørende betydning for størrelserne på de andre grupper. Er der flere børn i en storebørnsgruppe, er der færre børn til fordeling på de øvrige grupper – og omvendt.
Når børnene skal fordeles på grupperne, tilstræber vi en jævn fordeling i forhold til alder, køn, etnicitet trivsel og vilkår. Herudover ser vi så vidt muligt på børnenes relationer til andre børn og til de ansatte, men det er en kabale, der sjældent tilgodeser alle parametre lige meget.
Overgangen fra de ”almindelige” børnehavegrupper til storebørnsgrupperne, sker i august året før barnet har alderen til at starte i skole, hvorimod overgangen fra en vuggestuegruppe til en børnehavegruppe sker løbende hen over året. Overgangen sker ikke nødvendigvis når barnet er 3 år, men kan variere alt efter den faktiske aldersfordeling blandt de indskrevne børn.
Det er vigtigt for os at tænke og handle aldersintegreret, hvilket betyder at pædagogik og aktiviteter altid tilpasses efter børnegruppens faktiske alder, og at det enkelte barn mødes med aldersvarende udfordringer.
Når jeres barn skal rykke fra vuggestuen til børnehaven, tilstræber vi at I får besked ca. 3 måneder før det sker. Dette vil dog i en del tilfælde desværre ikke kunne lade sig gøre, da ind- og udmeldelser kan komme meget pludseligt, og som følge heraf ændre på aldersfordelingen af børnegruppen.
Yderligere oplysninger om fordeling af børn kan ses her.
AULA
AULA er en digital kommunikationsplatform, der i Haderslev Kommune anvendes i alle skoler og dagtilbud. Aula består af 3 hovedelementer:
- Hjemmesider
- Intranet (barnets stamkort, kommunikation forældre og personale imellem osv.)
- Komme/gå registrering
Klik her for at læse mere om AULA
Beskeder
Mange beskeder udsender vi via AULA, men vi har også opslagstavler hængende i afdelingerne. Da der kan være vigtige oplysninger eller beskeder, bedes I både tjekke AULA og relevante opslagstavler hver dag.
Bleer
I skal selv medbringe bleer, og det er jeres ansvar at holde øje med om beholdningen er ved at være i bund. Medbring gerne en hel pakke ad gangen, og husk at skrive navn på blepakken.
Deltidspladser
Vi råder over 2 deltidspladser i afd. Ejsbølhus, Havanna og Sukkertoppen samt 4 deltidspladser i afd. Rosengården. Pladserne administreres og visiteres af Haderslev Kommunes pladsanvisning, og de kan benyttes i tidsrummet 8.00 - 12.00 eller 9.00 - 13.00.
Herudover tilbyder vi 30 timers pladser, der er dedikeret til forældre på barsel. De kan anvendes i den fulde åbningstid, men selvfølgelig max. 30 timer ugentligt. Priser og yderligere oplysninger kan findes på Haderslev Kommunes hjemmeside.
Distriktssamarbejde
Dagplejen
Vi har et værdifuldt samarbejde med distriktets dagplejere. Dagplejerne besøger afdelingerne, og vi får skabt relationer børn og voksne imellem. De benytter vore legepladser, og nogle gange er de deltagende i aktiviteter sammen med vore børn - alt sammen noget der hjælper den senere overgang til daginstitutionen på vej.
Distriktsskolen
Vi har et tæt samarbejde med Sct. Severin skole, der har til formål at styrke det sammenhængende børneliv. Børnene kommer gentagende gange på besøg på skolen hvor de kan opleve skolen og dens fysiske rammer og møde lærerne. Derudover kommer lærerne også på besøg i børnehaven hvor de kan møde børnene i deres trygge og kendte rammer og dermed sikrer vi en god overgang fra børnehave til skole.
Ferie
Det er jeres opgave at registrere ferie- og fridage på AULA. Af hensyn til personalets ferieplanlægning samt bedst mulig udnyttelse af ressourcer, udsender vi i forbindelse med hovedferier, anmodninger om ferieregistrering.
Det er vigtigt at jeres børn får ferie fra institutionen. Børns Vilkår begrunder her hvorfor:
”For det første har vi alle – børn og voksne – brug for at geare ned, slappe af og finde et andet tempo i det nære. Når børn er i børnehave, skole og fritidshjem lærer de hver dag en masse, og de skal hver dag forholde sig til et hav af andre børn og voksne. Som vi andre skal i vores arbejdsliv. Børn har også brug for ferie fra deres ‘arbejdsliv’.
For det andet har børn brug for tætte voksenkontakter til forældre og andre i den nære familie. Det er afgørende for udvikling af deres personlige og sociale kompetencer. Og her giver ferier en helt unik tæthed og nærvær, hvor hverdagens arbejdsliv og fritidsaktiviteter ikke forstyrrer”
Forældrebestyrelsen
Bestyrelsen består af 9 forældre- og 4 medarbejderrepræsentanter, og valgperioden er 2 år
Hvert år i september afholdes elektronisk valg, hvor forældrerepræsentanterne på afdelingsniveau vælges af og blandt forældre til de indskrevne børn. Medarbejderrepræsentanterne vælges af medarbejderne på afdelingsmøder. Institutionslederen er sekretær for bestyrelsen og én af afdelingslederne er tilforordnet.
Se forældrebestyrelsen her
Forældremøder
Hvert år i september afholdes der forældremøder i alle afdelinger. Dagsordenen vil her være lokal forankret, og en del af mødet foregår på gruppe- /stueniveau.
Herudover kan afholdes efter behov ”temaforældremøder” på tværs af afdelingerne. Et tema vil eksempelvis kunne være børns sproglige udvikling, og oplægsholdere kan være interne eller eksterne.
Forældresamtaler
Kommunikationen mellem jer og personalet er af afgørende betydning for et godt samarbejde om barnets dannelse, trivsel, læring og udvikling.
I tilbydes samtaler om jeres barn ca. én gang årligt. Nogle af samtalerne tager udgangspunkt i dialogmodulet fra Hjernen&Hjertet, og andre er kortere samtaler. Plan for anholdelse af forældresamtaler kan ses her
Udover de ordinære samtaler, har I mulighed for at bede om en forældresamtale, hvis I har brug for det. På samme måde kan pædagogerne bede jer om en samtale, hvis de har noget de gerne vil drøfte med jer.
Goddag & farvel
Vi har et elektronisk komme / gå system, og da vil ikke fører nogen anden form for protokol, er det MEGET vigtigt, at I på komme / gå skærmen ”tjekker” jeres barn ind når I afleverer og ud når I afhenter. I forbindelse med aflevering skal I her indtaste forventet afhentningstidspunkt og hvem der afhenter. Hvis I bliver meget forsinkede, er det en god idé, at I ringer og giver os besked.
Det er vigtigt, at I siger ordentligt farvel til jeres barn, inden I går.
Mandag til torsdag lukker vi kl. 16.45 og fredag lukker vi kl. 15.30. Det betyder, at I skal være ude af institutionen de pågældende tidspunkter.
Vi har en facebookside, der udelukkende anvendes til opslag af bred / generel karakter – ikke til beskeder eller andre former for kommunikation personale og forældre imellem.
Kommende skolebørn - afslutning
Kort før sommerferien deltager vores storebørnsgrupper samlet i det ”kommunale” karneval. Herudover afholdes afslutningsarrangementer i de enkelte afdelinger.
Mad og måltider
Et flertal af forældrene i Sct. Severin Børnehuse har fravalgt brugerbetalt frokostordning, og det betyder at I selv medbringer maden til jeres barn. Vaner og holdninger til mad og drikke grundlægges i barndommen og har stor betydning for sundheden hele livet igennem, og det er derfor vigtigt at I giver børnene sunde madpakker med.
Vi henviser i øvrigt til Haderslev Kommunes ”Handleplan for mad og måltider i børne-, junior og ungeuniverser” samt egne foldere ”Mad og måltider i vuggestuegrupperne”.
- Mad og måltidspolitik i afd. Ejsbølhus
- Mad og måltidspolitik i afd. Havanna
- Mad og måltidspolitik i afd. Rosengården
- Mad og måltidspolitik i afd. Sukkertoppen
Fra maj/juni 2025 overgår alle afdelinger til en madordning - yderlige oplysninger kan ses her
Søvnpolitik
Søvn er et basalt behov for trivsel og udvikling, og vi sørger for at skabe rammer for at det enkelte barn får sovet tilstrækkeligt i dagtimerne, så vi får skabt de bedste forudsætninger for barnets fysiske og psykiske udvikling. Det betyder, at det enkelte barn skal have mulighed for at få den nødvendige søvn, så barnet er udhvilet og i trivsel.
Vi tilrettelægger dagens aktiviteter efter børnenes individuelle søvnbehov, og medmindre der er forhold der giver anledning til justering, sover børnene indtil de vågner af sig selv. Hvis der er særlige forhold som gør sig gældende i forbindelse med det enkelte barns søvnmønster, indgår vi i en dialog med forældrene. Her ser vi på barnets rytme i løbet af et helt døgn (søvnpres, vågentid og sovetid), og såfremt vækning af barnet indgår som en del af løsningen, er det naturligvis det vi gør, for at barnet kan falde i søvn om aftenen.
Yderligere oplysninger om børns søvn kan ses her.
Sygdom
Hvis barnets almentilstand er sådan, at barnet ikke kan deltage i de almindelige aktiviteter såvel inde- som ude, skal barnet blive hjemme. Et sløjt barn kan fungere fint i hjemmet hvor forældrene er i nærheden, men hverdagen i en daginstitution er anderledes og kræver typisk mere overskud af dit barn, både fysisk og mentalt. Derfor er det også vigtigt at dit barn er helt rask, når det igen skal i daginstitution efter endt sygdom. Hvis barnet bliver sløjt eller får feber i løbet af dagen, ringer vi efter jer.
Sundhedsstyrelsen har fastsat regler for, hvornår et barn efter en sygdom igen må komme i daginstitution/dagpleje. Reglerne er lavet for at begrænse spredningen af smitsomme sygdomme.
Brug AULA til at sygemelde barnet.
Vi kan give barnet medicin, hvis barnet lider af en kronisk sygdom (i de tilfælde hvor medicinen ikke udelukkende kan gives på tidspunkter udenfor institutionstiden). I så fald skal vi have en skriftlig anvisning fra lægen om, hvordan medicinen skal gives.
Flere oplysninger om sygdom og medicin kan ses her.
Takster og tilskud
Aktuelle takster for børnepasning, søskendetilskud og økonomisk fripladstilskud kan ses på Haderslev Kommunes hjemmeside, hvor kommende års takster opdateres inden 1. december
Transport af børn
Vi transporterer ikke børnene i privatbiler, men anvender bybusser, rutebiler, turistbusser eller taxa. I bybusser og rutebiler er børnene ikke fastspændt, og i turistbusser samt taxaer bruges de almindelige sikkerhedsseler. Såfremt I ikke ønsker, at jeres børn skal transporteres på disse betingelser, bedes I registrere det i jeres barns stamkortsoplysninger i AULA. Dette vil betyde, at jeres barn ikke kan komme med på disse ture, eller at I selv må køre jeres børn til bestemmelsesstedet. Såfremt hele institutionen er på udflugt, må I holde jeres børn hjemme eller selv sørge for transporten.
I nogle af vore afdelinger har vi el-ladcykler. Der kan sidde fire børn i hver cykel, og det giver en stor frihed at kunne ”hoppe på cyklen ud i det fri”. Ladcyklerne giver andre muligheder for at komme på ture ud af huset, opleve lokalmiljøet, lære om trafikken og få noget frisk luft. Desuden giver det os mulighed for at komme på lidt længere ture, samt at dele oplevelser i mindre grupper. Tilladelse til transport på el-ladcykel gives ligeledes på stamkortet i AULA.
Tøj
Medbring godt med skiftetøj og overtøj passende til årstiden. Husk navn i tøj og fodtøj. Husk at tømme garderoberne hver fredag, således at de kan blive gjort rene. Af hensyn til børnenes sikkerhed er det vigtigt, at alle udhængende snore fjernes fra børnenes tøj, og at I ikke har plasticposer liggende i børnenes garderober.
Uheld
Hvis jeres barn kommer til skade, ringer vi efter jer og beder jer hente barnet. Hvis dette ikke er muligt, og vi vurderer det nødvendigt, kører vi på skadestuen med ambulance eller i taxi.
Al fastansat pædagogisk personale har førstehjælpskursus, der jævnligt opdateres.
Åbningstider og lukkedage
Vore åbningstider og lukkedage kan ses her.
Alternativ pasning i en anden afdeling / institution
Ved behov for pasning på lukkedage, skal I senest 5 uger før lukkedagen(e) meddele personalet at I har behov for pasning, og I får så udleveret et skema der skal udfyldes.
Såfremt det er muligt, vil der blive tilbudt pasning i én af vore andre afdelinger, og alternativt vil pladsanvisningen blive inddraget i at finde en pasningsmulighed i én af kommunens andre institutioner.