I Haderslev Kommune arbejder vi med at styrke almenområdet i dagtilbud og skoler.
Vi vil have dagtilbud og skoler, hvor alle børn og unge oplever at være i privilegerede positioner hver dag. Vi vil skabe varierede læringsmiljøer, hvor alle oplever at have succes og være på hjemmebane. Vi tager børnene i hånden, når de er på udebane, men skaber plads til, at de selv mestrer og lykkes, når det er svært - det giver selvtillid, robusthed og mod på livet. I vores dagtilbud og skoler er alle børn og unge deltagere i stærke børnefællesskaber, hvor de oplever sig betydningsfulde og ved, hvad de hver især bidrager med.
Vores dagtilbud og skoler skaber læringsmiljøer, hvor alle børn kan udnytte deres potentialer. Vi vil have læringsmiljøer, hvor alle børn løftes og oplever faglig progression og udvikles socialt. Gode faglige forudsætninger giver børn den bedste platform for at kunne mestre livet. Vi ved, at børnenes stemmer er vigtige, og det er naturligt og nødvendigt, at de indgår aktivt og systematisk i udviklingen og evalueringen af den pædagogiske praksis.
Vi har dagtilbud og skoler, hvor vi arbejder tæt sammen. Det gør vi internt og på tværs af faglighed og organisation. Vi ved, at dannelse sker i fællesskaber, og at fællesskabet samtidig dannes og udvikler sig. Derfor udvikler vi dagtilbud og skoler sammen med børn, unge og forældre. Det giver en frihed til at udvikle stærke lokale værdier for fællesskabet. Et fællesskab hvor alle, men ikke alt, er velkomment. Et fællesskab hvor alle bliver udviklet til at kunne fungere i fællesskabets ramme og dermed opnår tryghed, trivsel og læring.
1. Overordnede mål i Haderslev Kommune
Alle børn og unge bringes hver dag i en privilegeret position
Mål i Sct. Severin Børnehuse
I Sct. Severin Børnehuse vil vi opbygge og fastholde et læringsmiljø omkring den børneinitierede og mindre rammesatte leg, hvor børnene oparbejder erfaringer omkring leg, deltagelse og relationer, der med den fagvoksnes understøttelse, medvirker til at komme i privilegerede positioner
Motivation for valg af mål
Termen “legepladsen” skal beskrive en kontekst præget af børnenes selvinitierede leg samt et mindre rammesat og struktureret pædagogisk miljø. Dette koblet med, at det er miljøer med andre fysiske rammer, stiller større krav til børnenes initiativer og mestring.
Med målet fokuserer vi derfor på at opøve kompetencer og erfaringer omkring leg, deltagelse og relationer, som kan sættes i spil i andre og nye kontekster, herunder i overgange eksempelvis til skolen. Dette bl.a. da vi får tilbagemeldinger om, at frikvarteret i skolen kan skabe udsatte positioner hos en del børn, hvor de kommer til at stå uden for fællesskabet og uden værktøjer til at bringe deres ressourcer i spil.
Beskrivelse af indsatser
Sekvens-lege/Oversættelse af og inspiration til legesteder
Forhåndsindgåede legeaftaler
Personalets positionering og tydelige roller på legepladsen
Oversættelse og guidning af sociale koder og kontakt
Hvordan og hvornår måles effekten
Legeplads-oversigts-skema / udarbejdes af afdelingsledere i marts og september
Observationer efter skolestart / foretages af overgangsmedarbejdere i august og september
Observationer fra målrettede lokale indsatser / foretages løbende af de involverede medarbejdere
2. Overordnede mål i Haderslev Kommune
Alle dagtilbud og skoler udvikler evnen til at løfte alle børn og unge, så de opnår størst muligt faglig progression
Mål i Sct. Severin Børnehuse
I Sct. Severin Børnehuse vil vi opbygge og fastholde et stærkt sprogligt miljø, hvor der sættes ord på handlinger og intentioner, samt arbejdes med turtagning og udvidede dialoger.
Motivation for valg af mål
Alle børn skal have mulighed for at udvikle et godt sprog. Sproget bruges til at skabe og bevare kontakt og udvikles ligeledes yderligere i relationer og samspil. Derfor fokuserer vi med målet på gode sproglige rammer med mulighed for at lytte, tale og lege med sproget, som understøtter børnenes sprogtilegnelse og erfaringer med at kommunikere. Sproget er ikke først vigtigt når børnene begynder at udtrykke sig igennem sproget. De nære voksnes italesættelse, afkodning og kommunikative initiativer, vil have betydning helt fra starten på livet.
Beskrivelse af indsatser
Systematisk brug af sprogtrappe og anvendelse af den faglige guidning omkring næste trin
Systematisk brug af Babytegn
Forældreinddragelse og vejledning
Hvordan og hvornår måles effekten
Data fra Sprogtrappen i Hjernen&Hjertet /data genereres løbende
Data fra Dialogmodulet i Hjernen&Hjertet, centreret omkring temaet ”sprog og kommunikation” i storbørnsgrupperne ved de 5-6årige / data genereres løbende
3. Overordnede mål i Haderslev Kommune
Alle børn og unge sikres reel systematisk og kontinuerlig inddragelse af deres stemme i udviklingen af den pædagogiske praksis
Mål i Sct. Severin Børnehuse
I Sct. Severin Børnehuse vil vi opbygge og fastholde “samlinger”, hvor barnets optagethed og viden prioriteres og hvor der inddrages demokratiske processer og handlemuligheder.
Motivation for valg af mål
Børn skal inviteres til at være aktivt deltagende og igennem både verbal og nonverbal kommunikation, inddrages i at forme læringsmiljøet. Derfor fokuserer vi med målet på de indsigter, og viden om børnenes interesser, som har stor betydning for børns deltagelsesmuligheder. Blandt andet i planlagte pædagogiske aktiviteter, her kaldet ”samlinger”. Disse ”samlinger”, kan ligeledes danne rammen omkring børns erfaringer med demokrati og medbestemmelse. Indholdet i ”samlingerne” skal være så fleksibelt at det kan justeres, så børnenes spor eller de signaler de kommer med, får indflydelse på konteksten.
Beskrivelse af indsatser
Anvende forskellige demokratiske værktøjer
Sikre alle børns deltagelsesmuligheder
Privilegerede positioner i “samlinger”
Følge børnenes spor
Forstørre det enkelte barns succeser
Justere og tilpasse læringsmiljøer
Fokus på børnenes signaler / de ikke verbale beskeder
Hvordan og hvornår måles effekten
Barnets perspektiv - Spørge-Børge (medbestemmelse) / udarbejdes samtidigt med Pædagogisk LæringsMiljøVurdering (LMV)
4. Overordnede mål i Haderslev Kommune
Alle børn skal være en del af sunde børnefællesskaber, hvor de føler sig betydningsfulde og ved, hvad de bidrager med
Mål i Sct. Severin Børnehuse
I Sct. Severin Børnehuse vil vi opbygge og fastholde en legepædagogisk praksis, hvor der inviteres til leg så også de uøvede legere kommer med i et børnefællesskab.
Motivation for valg af mål
Børn leger i mange timer i løbet af dagen i dagtilbuddet. De leger af lyst og med glæde, og leg er afgørende for børns udvikling og dannelse. Leg kan udefra synes simpel, men der er mange sociale koder og strukturer, og det kræver en høj grad af omstilling og kompromis. I legen opdager, bearbejder og udforsker de deres omverden og sig selv. Børns leg er på samme tid en kilde til begejstring og glæde, men også til frustration og fortvivlelse. Derfor fokuserer vi med målet særligt på de børn, der oplever at stå uden for børnefællesskabet bl.a. grundet manglende erfaringer med leg. For de uøvede legere fordrer udviklingen af lege-kompetence og erfaringer med leg, samspil med de nære voksne, som forældre og pædagogisk personale i dagtilbud. Den legepædagogiske praksis udvikles derfor igennem pædagogisk understøttelse i legen fra forskellige positioner.
Beskrivelse af indsatser
Personalets positionering i læringsmiljøerne
Kodning af læringsmiljø
Legeroller og deltagelse i legen
Sekvens-lege
Neuropsykologiske udviklingslege
Hvordan og hvornår måles effekten
Relationscirkler, hvor alle børns relationer skemalægges / marts og september
Opfølgning
Opfølgning i forældrebestyrelsen sker 2 gange årligt / marts og november