Når forældre skal skilles

Skilsmisser er blevet en almindelig del af vores samfund, men for det enkelte barn vil bruddet mellem forældrene være en stor omvæltning. Når et forældrepar går fra hinanden, er det derfor vigtigt med en tæt dialog om barnets trivsel – særligt i den første tid efter skilsmissen. En skilsmisse er aldrig sjov, men hvis den er en realitet, er der rigtig meget forældre kan gøre, for at hjælpe deres barn bedst muligt igennem den.

I Sct. Severin Børnehuse har vi fokus på hvordan vi kan hjælpe og støtte barnet, og samtidigt hjælpe forældrene med at tackle og forstå barnets situation. Vores samarbejde handler udelukkende om barnet og dets reaktioner på skilsmissen, og ikke om øvrige problemstillinger omkring skilsmissen.

Vi tager ikke parti for den ene af forældrene, men tager udgangspunkt i at barnet har to forældre.

Når vi får kendskab til at et forældrepar går fra hinanden, er det primærpædagogen, der er hovedansvarlig for forældrekontakten. Vi udleverer ”Når forældre skal skilles” og inviterer forældrene til en afklaringssamtale, hvor formålet er at få klarhed over barnets trivsel og jeres aftaler om samvær m.m.

Primærpersonen har ekstra fokus på barnets trivsel, og ansvaret for det fortsatte dialog med forældrene. Det er vigtigt, at barnet har mulighed for at dele svære følelser med de kendte voksne i institutionen, derfor er det vigtigt at I fortæller os om, hvad der foregår derhjemme.

Når forældre skal skilles