Skolestart er en stor milepæl for både børn og forældre. Vi ved, hvor vigtigt det er, at overgangen fra børnehave til skole bliver tryg og positiv. Alle børn har ret til en god start på skolelivet, som giver dem optimale udviklingsmuligheder. En god begyndelse er grundlaget for børnenes videre udvikling og hvor der skabes erfaringer, der har betydning for deres fremtidige uddannelse.
Derfor har vi et tæt samarbejde med Sct. Severin Skole, hvor vi sammen arbejder for at skabe koordinerede og sammenhængende læringsmiljøer, der understøtter børnenes deltagelsesmuligheder. Indsatsen gælder alle børn – med særligt fokus på børn i udsatte positioner.
Sådan støtter vi overgangen
Tidlige møder med skolen og skolens personale
- Fra uge 43 året inden skolestart besøger en overgangsmedarbejder fra 0. klasse storbørnsgrupperne i børnehaverne. Fra januar og frem til sommerferien foregår besøgene på skolen. I perioden møder børnene alle tre børnehaveklasselærere samt dele af det pædagogiske personale fra klasserne og SFO.
Et trygt sted at lege og lære
- Børnene får adgang til et stort lokale på skolen, indrettet til leg og læring. Her kan de blive fortrolige med skolens område, møde personalet og opleve, hvordan det er at være på skolen.
Fire faste besøg
- Fra januar til sommerferien deltager børnene sammen med børnehaven, i fire planlagte besøg på skolen og i SFO.
Overlevering af viden
- Vi sikrer, at relevant viden om børnene deles mellem børnehave og skole, inden skolestart.
Tryghed i skolestarten
- Fra uge 32 til uge 40 er personale fra børnehaverne til stede på skolen nogle timer hver uge for at understøtte en god og tryg overgang.
Som forældre bliver I løbende informeret og inviteret til at deltage i processen, så I føler jer trygge hele vejen.
Se videoen Vi følger dit barn hele vejen, der beskriver samarbejdet og sammenhængen.