Baby- og børnetegn

Baby- og børnetegn er helt simple fagter som bliver brugt samtidig med sproget. Tegnene er baseret på tegnsprog men er gjort nemmere og enklere, så de tydeligt kan opfanges af babyer. Vi bruger allerede fagter som en del af vores naturlige kommunikation. Tænk på den måde, vi vinker “hej” på, eller når vi ryster på hovedet og siger “nej” samtidig. Brugen af baby- og børneegn bygger på samme princip, men i stedet for at vinke og sige “hej”, lader vi f.eks. som om vi drikker af en kop mens vi siger “drikke” eller “tørstig”.

Børn, der bruger baby- og børnetegn tegn, oplever i en langt tidligere alder, at de bliver forstået, og at de får svar på det, de eventuelt spørger om. Det giver barnet et øget selvværd, og giver dem lyst til at kommunikere mere.

Mindsker frustrationer

Børn, der kan gøre sig forståelige, har ikke brug for at græde, skrige eller udvise utilfredshed med andre lyde. Barnet kan i stedet fortælle at hun/han er sulten, tørstig, træt, har mistet sin bamse eller om der et andet hun/han vil have.

Fremmer det talte sprog

Børn, der bruger baby- og børnetegn, oplever i langt højere grad en gensidig kommunikation med mor, far og andre voksne i barnets hverdag. Baby- og børnetegn knyttes altid til et ord, og de ord du bruger tegnene til, benytter du også oftere i hverdagen. Barnet øver sig tidligt på de lyde, der hører til tegnet, og begynder at tale tidligere end børn der ikke bruger baby- og børnetegn. Undersøgelser viser, at børn på 3 år, som har brugt baby- og børnetegn som små, har et ordforråd som svarer til en på 4 år.

Giver tættere bånd mellem barn og forældre

Som forælder får du et langt større indblik i dit barns verden. Hun/han kan give udtryk for ønsker, behov og oplevelser, og det giver mulighed for at tale med din baby om netop disse ting. Det giver mere nærvær, og dermed et tættere bånd mellem jer.

Sådan anvendes babytegn

• Babyer kan lære de første tegn når de er 7-10 måneder
  • Brug baby- og børnetegn så ofte du kan – hver dag
  • Brug kun ét tegn pr. sætning
  • Brug altid baby- og børnetegn sammen med det talte sprog
  • Lad være med at øve tegnene med dit barn, men lad dem komme naturligt, og vær opmærksom på hvad dit barn viser interesse for.

baby- og børnetegn

Illustrationer samt dele af teksten er med tilladelse hentet fra bogen Baby- og børnetegn af Vibeke Manniche

DANSK - PDF til print

ARABISK - اشارات الطفل