Afdelingsspecifik information

Stuer og aldersgrupper

I afdelingen har vi 4 teams – Harer, Egern, Giraffer der alle er opdelt i en vuggestuegruppe og en børnehavegruppe samt Kronhjorte der er en storbørnsgruppe.

I vuggestuegrupperne er der i gennemsnit 12 børn i alderen 0-3 år, i børnehavegrupperne er der i gennemsnit ca. 18 børn i alderen 3-5 år. På Kronhjortegruppen er der gennemsnitligt 23 børn i alderen 5-6 år.

Yderligere oplysninger om fordeling af børn kan ses her.

Dagsrytme

6:30

Vi åbner hver morgen på Girafstuen

7:30

Vi fordeler os på egne stuer

8:30

Vi spiser vores medbragte formiddagsmad. I forbindelse med måltidet, forbereder vi børnene på dagen, synge sange og taler med børnene om det, som optager børnene.

9:00

Vi leger både ude og inde, eller har fastlagte aktiviteter samt ture ud af huset.

10:30

Vuggestuebørnene spiser madpakker og dernæst skal ud at sove enten i krybbe eller barnevogn.

11:00

Børnehaven spiser madpakker og dernæst skal alle børn på legepladsen og lege.

14:00

Børnene spiser deres medbragte eftermiddagsmad, som kan indeholde frugt, brød, yoghurt og lignende.

14:30

Vi leger inde og ude.

16:15

Vi slutter dagen af på Girafstuen.

Pædagogiske overvejelser om fællesskaber

Vi vil gerne have, at fællesskaber skal præge vores daglige arbejde med børnene, så der dannes gode relationer børnene imellem. Ligeledes vil vi vil gerne styrke fællesskabet som giver mulighed for at danne venskaber på tværs af huset således, at der er mulighed for flere venskaber end dem børnene har på stuen.

Tirsdage på tværs

I afdeling Rosengården arbejder vi på tværs af stuerne to gange om ugen. En dag hvor vuggestuebørnene mødes, og en dag for børnehavebørnene.

Alle vuggestuegrupper mødes en formiddag, hvor de tager udgangspunkt i barnets leg, og dette er med forskelligt indhold. Børnehavebørnene bliver delt ud i årgange på tværs af alle stuer og laver forskellige aktiviteter sammen. De ældste børn fra børnehavegrupperne laver aktiviteter som "mini-kronhjorte", sammen med kronhjortestuens voksne.

Fredage med bål

Hver fredag laver vi bål med børnehavegrupperne, på vores ”Grønne” legeplads. Dette giver børnene en følelse af, at være en del af et stort fællesskab på tværs af grupperne. Børnene får gode oplevelser i naturen, hvor det at lave bål er en naturlig del. Vi laver meget forskellige supper, da det er vigtigt for os at præsentere børnene for mange forskellige smagsoplevelse, som de kan tage med sig. I fællesskab med kammeraterne er det oftest nemmere og sjovere at smage på nye og ukendte madvarer.

Legetøj

Børnene må i dagligdagen ikke medbringe legetøj i børnehaven. Der kan forekomme dage hvor børnene må medbringe 1 stk. legetøj hjemmefra. Der kan dog være perioder hvor den enkelte stue holder pause med dette. Så vær´ opmærksom på den lokale månedsplan.

Traditioner

• Sommerfest for børn og forældre
  • Afslutningsfest for kronhjorte
  • Høst
  • Trafik
  • Hjælp til dig og mig
  • Jul
  • Fastelavn
  • Påske
  • Sankt Hans
  • Bedsteforældredag

Vi fejrer meget gerne barnets fødselsdag. Fødselsdagen holdes på stuen, hvor vi pynter op, synger fødselsdagssang og får en god dag sammen. Børnehavegrupperne tager gerne imod invitation til at besøge jer derhjemme, men henviser til kostpolitikken ift. hvad der serveres. Børnene må derfor ikke uddele slik, kage eller is til fødselsdagen. Vi finder det vigtigt, at der fokuseres på begivenheden og fødselsdagsbarnet og ikke maden. Snak evt. med personalet, som kan give gode idéer hvis I ønsker at barnet skal dele noget ud.

Forældreråd

I Rosengården har vi et forældreråd som består af en lille gruppe forældre som hjælper til ved vores fælles arrangementer, så som sommerfest og arbejdsdag etc. Derudover afholder forældrerådet et julearrangement som afholdes i Rosengården.

Forældrerådet bliver valgt på det årlige forældremøde.

Arbejdsdag

Én gang årligt arrangerer vi en arbejdsdag med afsluttende fællesspisning, og her håber vi på stor opbakning fra jer forældre. Det er en god måde at lære hinanden at kende og det styrket det gode sammenhold og fællesskab og samarbejde.

Kalender i Aula

Det er vigtigt man ofte orienterer sig i kalenderen i Aula, da det er her der fremgår vigtige informationer om ture, aktiviteter mv.

Generel forældreinformation for hele institutionen kan ses her.