Mad- og måltidspolitik

Den sunde madpakke

Vaner og holdninger til mad og drikke grundlægges i barndommen og har stor betydning for sundheden hele livet igennem. Børns sundhed er et fælles ansvar, og det er derfor vigtigt at I giver børnene en sund madpakke med. En god sund madpakke består af fem ingrediensgrupper – én for hver finger (kilde: Fødevarestyrelsen).

• Grønt - gnavegrønt, salat eller pålæg
  • Brød - helst rugbrød eller groft brød
  • Pålæg - kød, ost eller æg
  • Fisk - mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt - det friske og søde

Kage, chips og lignende bør kun medbringes en sjælden gang imellem, og slik er helt forbudt.

Måltider

En dag i Sct. Severin Børnehuse indbefatter op til 3 måltider – alt efter hvornår barnet afleveres og afhentes.

Børnene skal derfor medbringe:

• En drikkedunk indeholdende vand. Drikkedunken tages med hjem og rengøres hver dag.
  • Evt. morgenmad
  • En madkasse til frokostmåltidet.
  • En frugtpose/-boks til eftermiddagsmåltidet.

Som udgangspunkt vil vi ikke kontrollere i hvilken rækkefølge barnet spiser maden. Forældre har valgt indholdet af madpakken, og herefter er det op til barnet, hvad (og i hvilken rækkefølge) der spises. Såfremt der er udfordringer med madpakken, tager vi en snak med forældrene, og ikke med barnet.

Vi har fokus på selvhjulpenhed og børnene skal derfor gerne kunne åbne deres madpakker selv. Indeholder madpakken ting der er svære at åbne, eksempelvis Ostehaps, bedes I så vidt det er muligt, foråbne hjemmefra.

Vi serverer vand til alle måltider.

Morgenmad

Børn der ikke har spist hjemmefra, kan spise medbragt morgenmad frem til kl. 7.30. Det kan være i form af et ekstra stykke brød i madkassen, men det kan også være andet der er ”portionsanrettet”.

Vi vil minde om, at de gode kostvaner også gælder morgenmåltidet, og at en meget sukkerholdig morgenmad er en meget dårlig start på dagen.

Formiddagsmåltid

De der har behov for et formiddagsmåltid, tager lidt mad fra madpakken.

Frokostmåltid

Frokostmåltidet medbringes i madkassen, og skal primært bestå af brød og grøntsager.

Eftermiddagsmåltid

Eftermiddagsmåltidet medbringes i frugtposen/-boksen, og skal primært bestå af grøntsager, frugt og brød.

Børn, der har haft fødselsdag i løbet af måneden, fejres ved en fælles fødselsdag/maddag på stuen. Stuerne har en madfolder som børnene, der skal fejres, vælger ud fra. Stuen laver derefter et opslag. hvor alle forældre bidrager ved at skrive sig på og medbringe, den valgte madvare. Der medbringes derfor ikke mad eller andet på barnets fødselsdag.

Særlige lejligheder

Få gange årligt tilbyder vi slik i små mængder – eksempelvis til jul og fastelavn. Såfremt I ikke ønsker at jeres barn får disse ting, skal I notere det på AULA under særlige kosthensyn.

Flere oplysninger

Vaner og holdninger til mad og drikke grundlægges i barndommen, og ved at servere mere af det sunde mad og mindre af den usunde mad, kan vi være med til at give børnene fundament for et sundt liv.

Yderligere oplysninger kan findes på fødevarestyrelsens hjemmeside www.altomkost.dk